165

Ο Σεβασμιώτατος στο 3ο Διεθνές Συνέδριο Αθλητικής Καρδιολογίας παρουσία του Αρχιεπισκόπου

Εκτυπώσιμη μορφήΕξαγωγή σε PDF

Ημερομηνία: 

Σάββατο, 24 Σεπτέμβριος, 2022 - 07:30

Αναδημοσίευση από τον επίσημο ιστότοπο της Εκκλησίας της Ελλάδος

«Να καλλιεργήσουμε τον ενθουσιασμό των παιδιών και να τους δώσουμε ευκαιρίες να δημιουργήσουν» τόνισε ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος κατά τον χαιρετισμό του στην έναρξη του Διεθνούς Επιστημονικού Συνεδρίου: «Sports Cardiology 2022».

Το Συνέδριο πραγματοποιείται στο Αμφιθέατρο του Πολεμικού Μουσείου και στην έναρξή του την Παρασκευή το βράδυ παρέστησαν, επίσης, ο Μητροπολίτης Φθιώτιδος κ. Συμεών, ο οποίος ανέπτυξε την ομιλία: «Η ηθική πλευρά του αθέμιτου πρωταθλητισμού», ο υπουργός υγείας κ. Θάνος Πλεύρης, ο Υφυπουργός στον Πρωθυπουργό και Κυβερνητικός Εκπρόσωπος κ. Ιωάννης Οικονόμου, πολιτικοί, ο Δήμαρχος Αθηναίων, ο Περιφερειάρχης Στερεάς Ελλάδος, ακαδημαϊκοί, γιατροί και φοιτητές, ενώ τον Αρχιεπίσκοπο συνόδευε ο Αρχιδιάκονος Ιωάννης Μπούτσης.

Στο συνέδριο, το οποίο θα ολοκληρωθεί την Κυριακή, αναπτύσσονται σημαντικά θέματα που απασχολούν όχι μόνο τους καρδιολόγους, αλλά και όσους ασχολούνται με τον Αθλητισμό επαγγελματικά ή ερασιτεχνικά. Συμμετέχουν Έλληνες και ξένοι ειδικοί, οι οποίοι θα συζητήσουν μεταξύ άλλων και για τα όρια της άσκησης στους καρδιοπαθείς, τον ρόλο της διατροφής και την χρήση αναβολικών από τους αθλητές.

Στο πρόγραμμα συμμετέχουν, ακόμη, διεθνείς προσωπικότητες του αθλητισμού. Πρόεδρος είναι ο επεμβατικός καρδιολόγος Σπύρος Παπαϊωάννου, διευθυντής της Β’ Καρδιολογικής Κλινικής του Ναυτικού Νοσοκομείου Αθηνών και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρίας Αθλητικής Καρδιολογίας.

Στον χαιρετισμό του ο Αρχιεπίσκοπος ευχαρίστησε τους διοργανωτές και τον πρόεδρο του Συνεδρίου κ. Παπαϊωάννου για την πρόσκληση και σημείωσε ότι «σε αυτόν τον χώρο, σε αυτό το συνέδριο συναντώνται δύο κόσμοι. Οι νέοι και η επιστήμη».

Μιλώντας για τους νέους και τον ενθουσιασμό τους, τους παρομοίασε με τα νερά του Παρνασσού που τρέχουν στις πεδιάδες. «Όταν αυτά τα νερά τρέχουν έτσι, δεν δίνουν καρπό και πολλές φορές κάνουν ζημιές» σημείωσε ο Αρχιεπίσκοπος και αναρωτήθηκε τι κάνουν οι μεγαλύτεροι.

«Θα εμποδίσουμε αυτόν τον ενθουσιασμό; Δεν μπορούμε. Αλλά και αν μπορούσαμε δε μας συμφέρει, διότι σε αυτόν τον ενθουσιασμό κρύβεται το μέλλον» τόνισε χαρακτηριστικά ο Αρχιεπίσκοπος και ολοκλήρωσε τον χαιρετισμό του λέγοντας: «Αυτό που χρειάζεται, λοιπόν, είναι να κάνουμε κανάλια, ώστε αυτός ο ενθουσιασμός να διοχετεύεται εκεί που πρέπει. Να καλλιεργήσουμε τον ενθουσιασμό των παιδιών και να τους δώσουμε ευκαιρίες να δημιουργήσουν».

Νωρίτερα, στο «στρογγυλό τραπέζι» με θέμα τους αθέμιτους τρόπους πρωταθλητισμού, ο Μητροπολίτης Φθιώτιδος κ. Συμεών ανέπτυξε την ηθική πλευρά του ζητήματος.

Στην εισήγησή του ο Σεβασμιώτατος χαρακτηριστικά ανέφερε:

«Ἡ θεματικὴ τῆς παρούσης συνεδρίας περὶ τοῦ ἀθεμίτου πρωταθλητισμοῦ ἐκ διαφόρων ἀπόψεων καὶ ὁπτικῶν φαίνεται νὰ μᾶς θέτει ἐνώπιον μας δύο ζεύγη ἀλληλοδιαδόχων έννοιῶν, ἡ προσέγγιση καὶ ἀποσαφήνιση τῶν ὁποίων μπορεῖ νὰ ἐξηγήσει καὶ νὰ τεκμηριώσει καὶ τὴν κατάθεση μιᾶς ταπεινῆς καὶ ἐν ἁπλότητι ἐκκλησιαστικῆς συμβολῆς στὴν συζήτηση καὶ πραγμάτευση τοῦ θέματος.

Ἀθλητισμὸς καὶ πρωταθλητισμός κατ᾽ ἀρχὴν

Θεμιτὸς καὶ ἀθέμιτος πρωταθλητισμὸς ἐν συνεχείᾳ

Ἐφόσον ὁμιλοῦμε γιὰ τὸν πρωταθλητισμό, ἀσφαλῶς καὶ τὸν διακρίνουμε ἀπὸ τὸν ἀθλητισμό, καὶ ἐφόσον ὁμιλοῦμε γιὰ ἀθέμιτο πρωταθλητισμό, προφανῶς ἀποδεχόμαστε ὅτι ὑπάρχει καὶ θεμιτὸς πρωταθλητισμός.

Ὑπὸ αὐτὰ τὰ δεδομένα φρονῶ ὅτι οἱ ἴδιες οἱ λέξεις μποροῦν εὔκολα νὰ μᾶς δώσουν ἕνα περίγραμμα μέσα στὸ ὁποῖο θὰ καταθέσουμε καὶ ἐμεῖς τὴν θεολογικὴ καὶ ἐκκλησιαστική μας συνεισφορά.

Ὁ ἀθλητισμὸς παραπέμπει στὴν προσπάθεια, στὴν ἄσκηση, στὸν ἀγῶνα.

Ὁ πρωταθλητισμὸς παραπέμπει στὴν προσπάθεια γιὰ τὴν πρωτιά, γιὰ τὴν νίκη, γιὰ τὴν διάκριση, γιὰ τὴν ἐπιτυχία, γιὰ τὴν κατάκτηση τῆς κορυφῆς.

Θεμιτὸς εἶναι ὁ πρωταθλητισμὸς ποὺ εἶναι δίκαιος καὶ ἀξιοκρατικός, ποὺ βασίζεται σὲ κανόνες, σὲ ἀρχὲς καὶ σὲ κώδικα δεοντολογίας. Θεμιτὸς πρωταθλητισμὸς εἶναι αὐτός, ὁ ὁποῖος κινεῖται ἀποκλειστικὰ καὶ μόνο ἐντὸς ἀθλητικῶν πλαισίων. Ἀθέμιτος πρωταθλητισμὸς εἶναι αὐτὸς ποὺ κινεῖται καὶ ἐκτὸς ἀθλητικῶν πλαισίων καὶ χρησιμοποιεῖ καὶ ἐξωαγωνιστικὰ μέσα γιὰ τὴν ἐπίτευξη τοῦ ἐπιδιωκόμενου στόχου.

Ἂν σκεφτοῦμε ὅτι γιὰ τὴν ὀρθόδοξη πνευματικότητα ὅλη ἡ ζωὴ τοῦ ἀνθρώπου εἶναι ἀθλητισμός, εἶναι διαρκὴς ἀσκητική, ἀγῶνας καὶ προσπάθεια ὄχι ἁπλῶς γιὰ τὴν πρωτιά, οὔτε γιὰ κάποια νίκη, ἀλλὰ γιὰ τὴν τελειότητα: "μέχρις ὅτου φθάσωμεν ...εἰς ἄνδρα τέλειον, εἰς ἄνδρα τέλειον, εἰς μέτρον ἡλικίας τοῦ πληρώματος τοῦ Χριστοῦ" (Ἐφεσ. 4,13), τότε εὔκολα διαπιστώνουμε ὅτι ὁ λόγος τῆς Ἐκκλησίας τοῦ Χριστοῦ μπορεῖ νὰ συμβάλλει καίρια στὴν προβληματική, τὴν ὁποία ἐξετάζουμε.

Στὸ ἄθλημα τῆς πνευματικῆς ζωῆς "πάντες εἰσι κλητοί, ὀλίγοι δὲ ἐκλεκτοί". (Ματθ. 20, 16)

Οἱ ἐκλεκτοὶ εἶναι αὐτοί, οἱ ὁποῖοι ἀποβλέπουν μὲν στὴν τελειότητα, ἔχουν ὅμως τέτοιο βαθμὸ αὐτογνωσίας, ὥστε νὰ γνωρίζουν:

1. Ὅτι ἡ τελειότητα εἶναι ὕψος χωρὶς πήχη, "ἡ τελεία τῶν τελείων ἀτέλεστος τελειότης" (Κλῖμαξ, Λόγος 29) κατὰ τὸν Ὅσιο Ἰωάννη τὸν Σιναΐτη, συγγραφέα τῆς Κλίμακος.

2. Ὅτι ὁ ἀγῶνας καὶ προσπάθεια εἶναι τοῦ ἀνθρώπου, ὁ ὁποῖος, σύμφωνα μὲ τὶς Διαταγὲς τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων πράττει τὸ καλύτερο δυνατό, ποὺ μπορεῖ: "ὃ δύνῃ, τοῦτο ποίει" (Διδαχὴ τῶν Δώδεκα Ἀποστόλων, 6,2). Καταβάλλει στὸν ἀθλητικὸ στίβο, καὶ μόνο ἐντὸς αὐτοῦ, τὴν μέγιστη δυνατὴ προσπάθεια καὶ ἡ μόνη ἐξωαγωνιστικὴ καὶ ἐξωαθλητικὴ δύναμη ποὺ εἶναι γι᾽ αὐτὸν θεμιτὴ, εἶναι τὸ ἔλεος τοῦ Θεοῦ.

3. Ὅσο πιὸ κοντὰ πλησιάζει κανεὶς στὴν τελειότητα, στὴν πρωτιά, στὸ ρεκόρ, στὴν κορυφὴ τῆς ἐπιτυχίας, τόσο περισσότερο αἰσθάνεται ὅτι ἀπέχει ἀπὸ τὸ ἐπιδιωκόμενο. Ὅσο πιὸ πολὺ ἐπιτυγχάνει, τόσο πιὸ σεμνά, ταπεινὰ καὶ προσγειωμένα ἀντιμετωπίζει τὸ ἄθλημά του, τοὺς συναθλητές του καὶ κυρίως τὸ κατόρθωμά του.

"ὅσον ἐγγίζει ἄνθρωπος Θεῷ, τοσοῦτον ἑαυτὸν ἁμαρτωλὸν βλέπει" (Γεροντικόν, Ἀββᾶς Ματόης): βασικὴ ἀρχὴ τοῦ ὑγιοῦς πρωταθλητισμοῦ.

Οἱ "κλητοί", γιὰ νὰ γίνουν "ἐκλεκτοί", γιὰ νὰ γίνουν πρωταθλητές, ἐνθυμοῦνται τὴν πάγια ἀρχὴ τῆς ἀθλητικῆς ζωῆς, τοῦ ἀθλητικοῦ πνεύματος, τοῦ ἀθλητικοῦ δικαίου. Ἀρχή διατυπωμένη ἀπὸ τὸν Ἀπόστολο τῶν Ἐθνῶν Παῦλο:

"Ἐὰν δὲ καὶ ἀθλῇ τις, οὐ στεφανοῦται, ἐὰν μὴ νομίμως ἀθλήσῃ" (Β΄Τιμ. 2, 5-6).

Ἡ ἑρμηνεία τοῦ Ἁγίου Ἰωάννου Χρυσοστόμου, στὸ σχετικό του ὑπόμνημα στὴν Β´ Τιμόθεον Ἐπιστολή, ἀποτελεῖ τὴν βάση τοῦ εὖ ἀγωνίζεσθαι, τοῦ θεμιτοῦ πρωταθλητισμοῦ.

Κείμενο Ἱεροῦ Χρυσοστόμου

          «Ἐάν ἀθλῇ τις», φησίν, «οὐ στεφανοῦται, ἐάν μή νομίμως ἀθλήσῃ». Τί ἐστιν, «ἐάν μή νομίμως»; Οὐκ, ἐάν εἰς τόν ἀγῶνα εἰσέλθη, ἀρκεῖ τοῦτο, οὐδέ ἐάν ἀλείψηται, οὐδέ ἐάν συμπλακῇ, ἀλλά ἄν μή πάντα τόν τῆς ἀθλήσεως νόμον φυλάττῃ, καί τόν ἐπί σιτίων, καί τόν ἐπί σωφροσύνης καί σεμνότητος, καί τόν ἐν παλαίστρᾳ, καί πάντα ἁπλῶς διέλθῃ τά τοῖς ἀθληταῖς προσήκοντα, οὐδέποτε στεφανοῦται.

Μετάφραση

          «Ἐάν ἀγωνίζεται κάποιος», λέγει, «δέ στεφανώνεται, ἐάν δέν ἀγωνισθεῖ σύμφωνα μέ τούς κανονισμούς». Τί σημαίνει, «ἄν δέν ἀγωνισθεῖ νόμιμα»; Δέ φτάνει αὐτό, τό νά μπεῖ στόν ἀγώνα οὔτε ἐάν ἀλειφθεῖ οὔτε ἐάν συμπλακεῖ, ἀλλά ἄν δέν φυλάσσει ὅλον τόν ἀθλητικό νόμο, καί τόν σχετικό μέ τή διατροφή, καί τή σωφροσύνη καί σεμνότητα, καί τό νόμο τῆς παλαίστρας, καί γενικά ἄν δέν ἐφαρμόζει ὅλα ἐκεῖνα πού ἀφοροῦν τούς ἀθλητές οὐδέποτε στεφανώνεται.

Ὁ ἅγιος Πατέρας τῆς Ἐκκλησίας μας, ὁ Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος, ἑρμηνεύοντας τὸ "νομίμως" τοῦ Ἀποστόλου Παύλου, μᾶς δίνει τὴν ἔννοια καὶ τὰ γνωρίσματα τοῦ θεμιτοῦ:

α. Θεμιτὸς πρωταθλητισμὸς εἶναι αὐτὸς ποὺ τηρεῖ ὅλους τοὺς προβλεπόμενους κανονισμούς, "πάντα τὸν τῆς ἀθλήσεως νόμον".

β. Θεμιτὸς πρωταθλητισμὸς εἶναι αὐτὸς ποὺ βασίζεται στὴν τήρηση τῶν κανονισμῶν σχετικὰ μὲ "τόν ἐπί σιτίων", μὲ τὴν διατροφή. Κάθε οὐσία καὶ σκεύασμα παράνομο, ποὺ ἐπιδιώκει νὰ ἐπηρεάσει μηχανικὰ τὴν ἀπόδοση τοῦ ἀθλητῆ, εἶναι συνεπῶς ἀθέμιτο.

γ. Θεμιτὸς πρωταθλητισμὸς εἶναι αὐτὸς ποὺ βασίζεται "ἐπὶ σωφροσύνης καὶ σεμνότητος", ἄρα χωρὶς καμία ἐξωαθλητικὴ συναλλαγὴ ἢ διαπλοκή, χωρὶς ψυχολογικὴ βία ἢ χρήση ὑπογείων διαδρομῶν.

δ. Θεμιτὸς πρωταθλητισμὸς εἶναι αὐτὸς ποὺ ἀκολουθεῖ "τά τοῖς ἀθληταῖς προσήκοντα", καὶ ὄχι μεθόδους ποὺ ταιριάζουν σὲ ἀνθρώπους τοῦ ὑπόκοσμου καὶ τῆς διαφθορᾶς.

Ἡ Ἐκκλησία μας σὲ κάθε νέο ἀθλητικὸ στάδιο, τὸ ὁποῖο διανοίγεται στὴν ζωὴ τοῦ ἀνθρώπου, ἐπαναλαμβάνει πάντα αὐτὲς τὶς βασικὲς ἀρχές τοῦ θεμιτοῦ πρωταθλητισμοῦ.

Ἰδιαίτερα τὸ πράττει αὐτὸ κατὰ τὴν κεντρική της "ἀγωνιστικὴ περίοδο", στὸ μεγάλο της "πρωτάθλημα", ποὺ εἶναι κατεξοχὴν ἡ περίοδος τῆς Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς, στὸν δρόμο για τὸ Ἅγιο Πάσχα:

"Τὸ στάδιον τῶν ἀρετῶν ἠνέωκται, οἱ βουλόμενοι ἀθλῆσαι εἰσέλθετε, ἀναζωσάμενοι τὸν καλὸν τῆς Νηστείας ἀγῶνα, οἱ γὰρ νομίμως ἀθλοῦντες, δικαίως στεφανοῦνται, καὶ ἀναλαβόντες τὴν πανοπλίαν τοῦ Σταυροῦ, τῷ ἐχθρῷ ἀντιμαχησώμεθα, ὡς τεῖχος ἄῤῥηκτον κατέχοντες τὴν Πίστιν, καὶ ὡς θώρακα τὴν προσευχήν, καὶ περικεφαλαίαν τὴν ἐλεημοσύνην, ἀντὶ μαχαίρας τὴν νηστείαν, ἥτις ἐκτέμνει ἀπὸ καρδίας πᾶσαν κακίαν. Ὁ ποιῶν ταῦτα, τὸν ἀληθινὸν κομίζεται στέφανον, παρὰ τοῦ Παμβασιλέως Χριστοῦ, ἐν τῇ ἡμέρᾳ τῆς Κρίσεως." (στιχηρό αἴνων Κυριακή Τυρινῆς).

Ὁ ὕμνος αὐτὸς μᾶς περιγράφει τὰ θεμιτὰ μέσα τοῦ ὑγιοῦς πρωταθλητισμοῦ στὸ στάδιο τῶν πνευματικῶν ἀθλημάτων. Ἀντιστοίχως, καὶ στὸ στάδιο τῶν σωματικῶν ἀθλημάτων, μόνο μὲ τὰ θεμιτὰ μέσα μπορεῖ νὰ ὑπάρξει ὑγιὴς πρωταθλητισμός. Καὶ θεμιτὰ δὲν εἶναι μόνο αὐτὰ ποὺ καθορίζονται ρητῶς ἀπὸ τὴν ἀθλητικὴ νομοθεσία καὶ δεοντολογία, ἀλλὰ καὶ αὐτὰ ποὺ ἐπιβάλλουν οἱ γενικὲς ρῆτρες τῆς ἠθικῆς τῶν ἀνθρωπίνων σχέσεων, ὅπως τὰ χρηστὰ ἤθη, ἡ δημόσια τάξη καὶ πάνω ἀπὸ ὅλα ἡ ταπεινότητα καὶ ἡ σεμνότητα.

Ἡ βασικὴ καὶ ἐν τέλει καθοριστικὴ ἀρχὴ τοῦ θεμιτοῦ πρωταθλητισμοῦ ἔχει δοθεῖ ἀπὸ τὸν ἴδιο τὸν Κύριο μας Ἰησοῦ Χριστό. Ὅποιος τὴν θυμᾶται καλά, τὴν ἔχει ἐγκολπωθεῖ, τὴν ἔχει κάνει κτῆμα του ὑπαρξιακὸ καὶ δὲν ἀπομακρύνεται ἀπὸ αὐτήν, δεν κινδυνεύει ποτὲ νὰ πέσει θύμα τοῦ ἀθέμιτου πρωταθλητισμοῦ, δηλαδὴ τοῦ ἴδιου του τοῦ κακοῦ ἑαυτοῦ:

" Ἔσονται οἱ ἔσχατοι πρῶτοι καὶ οἱ πρῶτοι ἔσχατοι· πολλοὶ γάρ εἰσι κλητοί, ὀλίγοι δὲ ἐκλεκτοί". (Ματθ. 20, 16)

Ὅποιος ἔχει συνειδητοποιήσει ὅτι ἀπὸ πρῶτος μπορεῖ νὰ βρεθεῖ τελευταῖος καὶ ἀπὸ τελευταῖος μπορεῖ νὰ βρεθεῖ πρῶτος, τότε αὐτὸς εἶναι ὁ ἐκλεκτὸς τοῦ θεμιτοῦ πρωταθλητισμοῦ».

Στο τέλος της εκδήλωσης πραγματοποιήθηκε μουσικοχορευτική παράσταση με παραδοσιακά τραγούδια και χορούς.

Φωτογραφίες: Δημήτριος Ανάγνου

 

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Επικοινωνήστε μαζί μας στο+22310 50552-3
Στείλτε μας email στο
 

ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΑ ΔΕΛΤΙΑ

Ενημερωθείτε για τα τελευταία νέα της Ι.Μ. Φθιώτιδος μέσα από την ηλεκτρονική σας διεύθυνση...
randomness