
Ημερομηνία:
ΠΟΙΜΑΝΤΟΡΙΚΗ ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ (186)
ΤΟΥ ΠΑΣΧΑ
ΝΙΚΟΛΑΟΣ
ἐλέῳ Θεοῦ Μητροπολίτης
τῆς Ἁγιωτάτης Μητροπόλεως Φθιώτιδος
Πρός τόν Ἱερό Κλῆρο καί τόν περιούσιο λαό
τῆς ἡρωοτόκου καί ἁγιοτόκου Φθιώτιδος.
Χάρις ὑμῖν, δύναμις καί φῶς Ἀναστάσεως πληθυνθείη!
Τέκνα μου ἐν Κυρίῳ ἀγαπητά.
«Ἠγέρθη ὁ Κύριος ὄντως».
Ἐκατοντάδες ἑκατομμυρίων στόματα ἀπό τή μιά ἄκρη τῆς γῆς ὡς τήν ἄλλη γεμίζουν σήμερα μέ τό χαρούμενο «Χριστός Ἀνέστη». Ἀκόμα καί οἱ ἀδιάφοροι ἀπέναντι στήν πίστη παρασυρόμενοι ἀπό τό ξεχείλισμα τῆς μυριόστομης χαρᾶς, ἐπαναλαμβάνουν, ἴσως μηχανικά, «Ἀληθῶς ἀνέστη».
Καί αὐτή ἡ ἄλογη καί ἄψυχη πλάση ἑνώνει μαζί μας τήν φωνή της, γιά νά ἐπαναλάβει μέ μυρίους δικούς της τρόπους τό παγχριστιανικό χαρμόσυνο μήνυμα. «Σήμερον πᾶσα κτίσις ἀγάλλεται καί χαίρει, ὅτι Χριστός ἀνέστη καί Ἅδης ἐσκυλεύθη».
Ἐκεῖνο πού τό ἀναστάσιμο πρωϊνό «τῆς μιᾶς τῶν Σαββάτων» ἐλέγετο μέ φόβο λόγῳ τῆς γενικῆς συνωμοσίας, τοῦ φανατισμοῦ, τοῦ φόβου καί τοῦ μίσους, σήμερα συνθέτει μιά παναθρώπινη συμφωνία χαρᾶς, πού ἀγκαλιάζει καί σείει τόν κόσμο ὁλόκληρο.
Τό «Χριστός Ἀνέστη» δέν εἶναι μόνο ἕνας παγκόσμιος χριστιανικός χαιρετισμός, ἀλλά μιά καινούργια περί κόσμου, ζωῆς καί αἰωνιότητος κοσμοθεωρία, πού ἄλλαξε τήν ἱστορία καί ριζιδόν ἀνανέωσε τή ζωή.
Ἡ Ἀνάσταση τοῦ Κυρίου μας Ἰησοῦ Χριστοῦ ἀνέτρεψε τήν πρώην κατάρα τῆς Εὔας καί διά τοῦ θανάτου ἔφερε τήν ζωή. Ὁ Χριστός «θανάτῳ θάνατον πατήσας, ζωήν ἡμῖν ἐδωρήσατο».
Μήπως ὅμως ἡ χαρά τῆς Ἀναστάσεως καί ὁ χαιρετισμός της ἔχουν καταντήσει κάτι τό πολύ αὐτονόητο; Μήπως ἡ ψυχή μας ἐπηρεασμένη περισσότερο ἀπό τον διάκοσμο τοῦ γεγονότος τῆς πασχαλινῆς ἑορτῆς δέν ἀντιλαμβάνεται τήν οὐσία τῆς Ἀναστάσεως;
Πῶς ξεκίνησαν οἱ Μαθηταί νά διαδίδουν τό μήνυμα τῆς Ἀναστάσεως; Ἐκεῖνοι πρῶτοι «εἶδαν καί ἐπίστευσαν» (Ἰω. 20,8) καί ὕστερα ἐπιβεβαίωσαν τούς ὑπολοίπους Μαθητές «ὅτι ἠγέρθη ὁ Κύριος ὄντως» (Λουκ. 24,34). Τούς ἐξήγησαν, ὅτι ἡ Ἀνάσταση δέν ἦταν φαντασιοπληξίες καί ψευδαισθήσεις, ἀλλά χειροπιαστό γεγονός. Καί μέ ἄλλες πολλές ἀποδείξεις, πού ἀκολούθησαν, ἠμποροῦσαν μέ ἀπόλυτη βεβαιότητα νά λέγουν: «ὅ ἀκηκόαμεν, ὅ ἐωράκαμεν τοῖς ὀφθαλμοῖς ἡμῶν, ὅ ἐθεασάμεθα καί αἱ χεῖρες ἡμῶν ἐψηλάφησαν» (Α΄ Ἰω. 1,1). Ἡ Ἀνάσταση ἔγινε ἡ βαθειά τους πεποίθηση, πού τήν ἐπεσφράγησαν μέ μαρτυρικό θάνατο.
Τό «ἠγέρθη ὁ Κύριος ὄντως» ἦταν γιά τούς Ἀποστόλους καί εἶναι γιά ὅλους ἐμᾶς τούς Χριστιανούς μιά αὐθεντική ἱστορική πραγματικότητα, πού μᾶς δεσμεύει νά βροντοφωνάξουμε πρός ὅλες τίς κατευθύνσεις τήν Ἀνάσταση τοῦ Χριστοῦ. Ἡ Ἀνάσταση εἶναι μήνυμα χαρᾶς, ἀλλά καί χρέους. Ὅπως οἱ Ἀπόστολοι διεκήρυτταν: «οὐ δυνάμεθα ἡμεῖς ἅ εἴδομεν καί ἠκούσαμεν μή λαλεῖν» (Πραξ. 4,20), ἔτσι καί ἐμεῖς νά κηρύττουμε τήν Ἀνάσταση καί νά εὐθυγραμμίζουμε τήν ζωή μας μέ τό μήνυμα τῆς νέας ζωῆς, πού φέρνει στόν κόσμο ἡ Ἀνάσταση τοῦ Χριστοῦ.
Ἐάν συγκρίνουμε τό πῶς ἐννόησαν οἱ Μαθηταί τήν Ἀνάσταση τοῦ Χριστοῦ, μέ τό πῶς ἐμεῖς οἱ σύγχρονοι χριστιανοί ἀντιλαμβανόμαστε τό μέγα γεγονός τῆς Ἀναστάσεως, θά διαπιστώσουμε, ὅτι ἀπέχουμε πολύ ἀπό τό πραγματικό νόημά της. Τήν χιλιοτραγουδήσαμε, τήν μυριοστολίσαμε καί ἡ Ἐκκλησία μας τήν κατέστησε κέντρο τῆς λατρείας της, πλήν ὅμως ἐκολοβώσαμε τό ἀληθινό νόημά της. Ὁ πανηγυρισμός της κατάντησε νά εἶναι μόνο ἐξωτερικός γιά τούς πολλούς.
Αὐτές τίς ἡμέρες παρουσιάζουμε ἕνα ἐνθουσιασμό γιά τά ὅσα γίνονται μέσα στήν θεία λατρεία, γιά τά πλήθη τῶν πιστῶν, πού συρρέουν στούς Ναούς, γιά τήν χαρά τῆς Ἀναστάσεως, ἀλλά μόλις περάσουν οἱ μέρες ἐπιστρέφουμε πάλι στόν ἴδιο ρυθμό μέ τίς κακίες καί τά πάθη, μέ τήν ὑλιστική ἀντίληψη γιά τή ζωή, χωρίς ἴχνος αἰωνιότητος, ἀλλά μόνο μέ πολύ ἀγῶνα γιά τά ἐπίγεια καί τά καθημερινά καί πολύ κόπο γιά τήν ἐξασφάλιση τῶν βιωτικῶν.
Αὐτό ὅμως τό «ἠγέρθη ὁ Κύριος ὄντως» σημαίνει γιά ἐμᾶς, ὅτι ἡ ζωή μας θά πρέπει νά ἐναρμονισθεῖ στή νέα ζωή, πού ἔφερε στόν κόσμο ἡ Ἀνάσταση. Νά γίνει ἀσίγαστη μαρτυρία Χριστοῦ.
Ἀδελφοί μου ἀγαπητοί.
Γιά πολλούς χριστιανούς εἶναι σάν νά μή ἀναστήθηκε ὁ Χριστός. Τό χειρότερο εἶναι, ὅτι ὑπάρχουν ἄλλοι, πού ἐν ὀνόματι τοῦ Χριστοῦ βυθίζουν τούς λαούς στό σκοτάδι τῆς κολάσεως ὀνομάζοντες τό σκότος φῶς. Ἠμποροῦμε νά φαντασθοῦμε, πῶς θά ἦταν ἡ ἀτομική, ἡ οἰκογενειακή, ἡ κοινωνική μας ζωή ἄν πιστεύαμε πραγματικά ὅτι «ἠγέρθη ὁ Κύριος ὄντως;». Πῶς θά ἦταν ὁ χριστιανικός κόσμος ἄν ἄφηνε νά περάσει σέ ὅλες τίς ἐκφάνσεις τῆς ζωῆς τῶν λαῶν καί τῶν ἐθνῶν τό ἀναστάσιμο φῶς; Μέχρι σήμερα συκοφαντεῖται καί πολεμεῖται ἀπό τούς ἐχθρούς τοῦ Χριστοῦ ἡ Ἀνάστασή του.
Εἶναι ὅμως γεγονός καί ἀτράνταχτη ἀλήθεια, ὅτι «ἠγέρθη ὁ Κύριος ὄντως» καί μόνο Αὐτός ἠμπορεῖ νά κρατήση ὄρθια τήν πεσμένη καί ἐξουθενωμένη κοινωνία τῶν ἀνθρώπων.
Πιστεύουμε καί ὁμολογοῦμε, ὅτι «ἀνέστη Χριστός ἐκ νεκρῶν λύσας θανάτου τά δεσμά». Αὐτή ἡ ἀκλόνητη πίστη μας στήν Ἀνάσταση τοῦ Χριστοῦ εἶναι ἡ μεγάλη μας ἐλπίδα, ὅτι τό Φῶς τοῦ Χριστοῦ θά διαλύσει τά σκότη καί θά φωταγωγήσει τίς ψυχές, τίς κοινωνίες καί τά ἔθνη τῶν ἀγαπώντων τό Ἅγιον Ὄνομα Αὐτοῦ.
Μετά πατρικῶν Ἀναστασίμων εὐχῶν καί ἀγάπης.
Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ
† Ο ΦΘΙΩΤΙΔΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ